Lees ook mijn laatste blog: Referenties
zet je in beweging!
    Samenwerkingen    Contact

Doe jij waar je goed in bent?


 

 

 
De meeste mensen proberen datgene te leren waar ze niet zo goed in zijn. Stel dat Epke Zonderland dacht: ‘ik kan wel goed turnen maar ben niet goed in wielrennen laat ik dat eens gaan verbeteren’. Dan had hij nooit goud gehaald op de Olympische Spelen. Kijk niet naar wat je niet kan maar naar je mogelijkheden.

 

Lees onderstaand verhaal:

Er was eens een groepje dieren dat een Dierenschool wilde oprichten: een school om zo goed mogelijk Dier te worden. Toen ze het curriculum gingen samenstellen, bleek het nog niet zo eenvoudig om iedereen tevreden te stellen. Uiteindelijk kozen ze vier vakken uit: vliegen, zwemmen, klimmen en lopen. Natuurlijk zouden alle dieren alle vakken krijgen.

De eend bleek heel goed in het vak zwemmen. Beter nog dan de docent zelf. Voor rennen en vliegen haalde hij ook vrij goede cijfers, maar in klimmen was hij ronduit slecht. Daarom schrapten ze de lessen zwemmen voor hem, zodat zijn aandacht naar het klimmen kon uitgaan. Na een tijdje haalde hij daardoor gemiddelde scores voor zwemmen, maar gemiddeld is gelukkig nog steeds voldoende op een school. Klimmen bleef een zorgelijk laag cijfer op zijn rapport.

De adelaar vonden ze een lastpost. In de klimklas had hij namelijk zo zijn eigen manier om naar de top van de boom te komen. En die was tegen de regels. Hij moest vaak nablijven en strafregels schrijven: ‘vals spelen mag niet’, vijfhonderd keer.

De beer zakte. Ze vonden hem lui, vooral in de winter. Hij functioneerde beter in de zomer, maar ja, dan was er geen school.

De zebra spijbelde vaak. Vooral omdat de pony’s hem plaagden met zijn strepen. Dat maakte hem verdrietig. De kangoeroe was een van de besten bij het vak rennen, maar hij moest net als met de anderen met vier poten leren rennen. Dat lukte hem niet goed. De vis ging van school af. Hij verveelde zich. Voor hem waren alle vakken hetzelfde. Maar niemand begreep hem.

De bij was echt de probleem leerling van de school, dus stuurden de docenten hem naar dokter Uil om hem te laten testen. Dr. Uil kwam tot de conclusie dat er bij de geboorte al iets mis was gegaan met de bij. Hij zou een extra rugzakje met begeleidingsgeld moeten krijgen om de school te kunnen doorlopen. De vleugels van de bij waren te klein en zaten helaas op de verkeerde plaats, vond dokter Uil. De bij zag zelf nooit het onderzoeksrapport, dus hij vloog onbezorgd en lekker door.

(publicatie uit Thema magazine, zomer 2015)

Wanneer ga jij dat doen waar je goed in bent? Hulp nodig bij het ontdekken van je talenten en wat je echt belangrijk vindt? Neem contact met mij op: 06 15894208 of  via http://www.dynamischcoachbureau.nl/dynamisch-coach-bureau-velp/contact.aspx?tn=7&mn=7

 

Terug

 

Heleen Schmeinck