Lees ook mijn laatste blog: Referenties
zet je in beweging!
    Samenwerkingen    Contact

Kan jij onze zoon motiveren?


 

 

 

Gestopt met studie

'Onze zoon is gameverslaafd, is lui, gestopt met zijn studie en wil niks'. Zo begon het gesprek met de ouders van Rubin. Rubin zat enorm nukkig te kijken terwijl vader en moeder vertelde wat er ‘mis’ met hem was. Rubin was halverwege het jaar gestopt met zijn HBO studie, volgens zijn ouders zijn eigen schuld, hij had zo maar ergens voor gekozen, was niet naar de meeloop- en introductiedagen gegaan. Zijn ouders hadden een hele takenlijst voor Rubin, nu hij toch maar thuis zat te ‘nietsen’.  Zoals de schuur schilderen, van alles snoeien in de tuin, de kelder uitruimen etc. Rubin was hier echter allemaal nog niet aan begonnen. Kortom, de ouders wisten niet wat ze met hun zoon aan moesten en hoopte via coaching dat hun zoon gemotiveerd kon worden om iets met zijn leven te gaan doen en om te zorgen dat hij zich ging inschrijven voor een nieuwe HBO studie.

Motivatie

Waarom lukt het de ouders niet om Rubin in beweging te krijgen? Dat is het verschil in extrinsieke en intrinsieke motivatie. Rubin moet iets doen omdat het van zijn ouders moet. Dit is extrinsieke motivatie. Mensen die extrinsiek gemotiveerd zijn, werken omdat iemand anders het wil, zijn niet zo betrokken, zijn minder productief, hebben weinig plezier aan hun taak en hebben vooral aansturing van anderen nodig. En jongvolwassenen die de aanwijzingen van hun ouders zonder protest uitvoeren, bestaan (gelukkig) haast niet.

Rubin kan alleen zichzelf motiveren. Ik kan wel met hem onderzoeken welke omgeving en welke voorwaarden hij nodig heeft, zodat hij zichzelf kan motiveren. Rubin moet de  dingen namelijk voor zijn eigen redenen doen, niet voor die van een ander. Iets zelf willen is veel krachtiger dan iets moeten. Rubin is niet gemotiveerd voor wat zijn ouders aandragen. Hij krijgt teveel taken, heeft studiestress en voelt vooral het ‘moeten’.

Avondstudie

Rubin geeft aan dat hij helemaal geen zin heeft in een HBO studie maar liever MBO gaat doen omdat hij het prettig vindt het een tijdje makkelijk te hebben. Samen zijn we gaan kijken hoe het komt dat de druk van zijn ouders hem zo zwaar op de schouders ligt. Daarvoor hebben we zijn familiesysteem doorgenomen. Vader blijkt uit een groot arbeidersgezin te komen en heeft geen kans gehad om te studeren. Hij heeft nu een zeer goed verdienende baan. Rubin herinnert zich dat zijn vader altijd ’s avonds aan het studeren was, van het ene examen naar het andere ging. Rubin realiseert zich dat hij zijn vader heeft gemist, omdat hij nooit mee kon naar trainingen of wedstrijden vanwege studies.  Langzaam komt het besef dat Rubin daarom negatief over studeren denkt maar ook komt er bewondering en begrip voor zijn vader. Hij begrijpt waarom zijn vader het studeren zo belangrijk vindt.

Rubin werd intrinsiek gemotiveerd, hij wilde iets doen omdat hij het zelf wilde, vanuit zijn eigen behoeften, waarden en interesses. Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn werken omdat ze het zelf willen. Zij worden van binnenuit geprikkeld, ook leveren zij vaak meer kwaliteit en zijn ze trots op wat ze doen.  En heel belangrijk, ze hebben meer plezier in het uitoefenen van hun werk.

Vervolgens heeft Rubin een HBO studie gekozen waar hij zich goed bij voelde en heb ik hem gecoacht op plannen, organiseren, structuur en samenwerking. Onlangs kreeg ik onderstaande e-mail van hem:

Hoi Heleen, 

De studie bevalt me erg goed, ik heb nu al drie verslagen gemaakt in groepsverband. Deze verslagen maken is nu geen enkel probleem meer voor mij omdat alle lessen en colleges erg goed aansluiten op de praktische aspecten van deze verslagen.

Het aantal contacturen is relatief weinig, soms heb ik maar drie dagen les, maar vrij ben ik bijna nooit. Op deze vrije dagen werk ik aan projecten.

De eerste toetsweek heb ik al achter de rug. Alle zeven toetsen gehaald. Het plannen van huiswerk/en zelfstudie gaat me goed af. Ik heb veel tijd over om aan andere dingen te besteden. 

Groetjes,

Rubin

Vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact op via: http://www.dynamischcoachbureau.nl/dynamisch-coach-bureau-velp/contact.aspx?tn=7&mn=7

 

Terug

 

Heleen Schmeinck