Lees ook mijn laatste blog: Referenties
zet je in beweging!
    Samenwerkingen    Contact

Concentreren kan je leren


 

 

 
Werkt timemanagement ook als je je niet goed kan concentreren? Met die vraag belde de moeder van Renske (17 jaar). Ze vertelt dat Renske vanaf de basisschool tot nu op de havo snel is afgeleid. Door een goed geheugen heeft Renske het tot nog toe gered op school maar is nu toch in het vierde leerjaar blijven zitten. Renske laat zich door het minste of geringste afleiden.

Timemanagement hangt nauw samen met je concentratievermogen. Als je een uur hebt gepland om een verslag te schrijven, zou dat genoeg moeten zijn. Maar als je steeds afdwaalt van je werk lukt het niet in een uur. Concentratie kan je aanleren maar het eist toewijding en regelmatig oefenen.

Renske heeft bij mij de timemanagement training gevolgd. Bij haar heeft de nadruk vooral gelegen op het scherp blijven tijdens haar werk.

Opbouwen

Renske is begonnen met het opbouwen van het uithoudingsvermogen om aan één stuk te werken. Ze is klein begonnen. Als Renske aan het werk gaat, zet ze een kookwekker. Zodra de wekker gaat, heeft ze pauze en gaat ze wat drinken of op en neer lopen. Renske is begonnen met steeds een kwartier te werken, tot de wekker gaat en dan neemt ze tien minuten pauze. De pauze is belangrijk, haar brein krijgt zo rust en spanning kan losgelaten worden. Na een week kan Renske twintig minuten achter elkaar werken. Het opbouwen kan je vergelijken met gewichtheffen op de sportschool. Ook dit doe je met kleine stapjes. Concentratie opbouwen werkt net zo. Met kleine stapjes kan je het steeds verder uitbreiden. Over een maand kan Renske een half uur achter elkaar werken. Dat blijft voorlopig zo, concentreren is een vaardigheid die is aangeleerd. Voor iemand die moeite heeft met concentreren, is een half uur achter elkaar werken heel goed. Als Renske aangeeft met weinig moeite een half uur achter elkaar te kunnen werken, kan de tijd alsnog verlengd worden.

Pauze

Je productiviteit vergroot je door intensief te werken en daarna even een pauze te nemen. Voor de meeste mensen geldt dat het maximale wat je brein aan kan, 90 tot 120 minuten is. Je vergroot je energie door pauzes te nemen. Iemand die moeite heeft met concentreren heeft meestal behoefte aan beweging. Loop op en neer, ga wat te drinken halen, even naar buiten, en in ieder geval van je werk weg.

 

Een ding tegelijk

Renske heeft geleerd dat het belangrijk is dat zij één ding doet waarop ze zich moet concentreren. Als zij daarmee klaar is, moet ze dit eerst opruimen of wegleggen en dan een andere taak gaan doen.

Rustige plek

Voor iedereen geldt, hoe minder prikkels hoe beter je je kan concentreren. Voor iemand met een laag concentratievermogen is dit helemaal nodig. Geluidsafleidingen zijn er veel voor Renske maar om haar huiswerk midden in de nacht te doen, als het wel stil is, is natuurlijk ook geen optie. Wat Renske goed helpt, is ‘white noise’. Dit is rustgevende muziek in allerlei vormen, behalve erbij werken, slaapt Renske ook beter als zij deze muziek voor het slapen aanzet. Zoek de muziek die het best bij je past.

Deze en andere tips heeft Renske geleerd door een training te volgen. Heb je ook interesse? Vul het contactformulier in op:  http://www.dynamischcoachbureau.nl/dynamisch-coach-bureau-velp/contact.aspx?tn=7&mn=7

 

Terug

 

Heleen Schmeinck